Perspectiefje

perspectiefje Juli/Augustus 2023

’t Perspectiefje Juli / Augustus 2023

Van de Programmacommissie

We zijn alweer in de 4e week van onze “club vakantie” maar er wordt nog volop gefotografeerd, te zien aan de post op Facebook. Tevens werden we door de tentoonstellingscommissie uitgedaagd een mooi boekomslag te maken voor een expositie in de bibliotheek. We zijn erg benieuwd naar de resultaten.

Uit de enquete bleek dat mensen het leuk vonden om aan een thema te werken maar dan niet altijd met een wedstrijdelement. We starten op 7 september met de bespreking door Herman.

Even opfrissen, zijn ludieke zomeropdracht is: Het thema is “spelen met perspectief”. Je hebt er tot eind augustus de tijd voor. Herman heeft ter inspiratie voorbeelden bijgestuurd.

– Clever Forced Perspective Shots That’ll Play Tricks on Your Mind – YouTube

– 110 ideeën over Spelen met perspectief | perspectief fotografie, perspectief, fotografie (pinterest.com)

Op dezelfde avond bekijken we een compilatie van foto’s gemaakt tijdens het Lustrumuitje. Deze kun je tot 31 augustus sturen naar Helen Sluijter. Via we transfer naar helensluijter@hotmail.com. Als je per persoon je 5 leukste foto’s stuurt hebben we daar een mooi beeld van.

De commissie is al bezig het programma zo gevarieerd mogelijk op te zetten. Voordat het Perspectiefje van 1 september uitkomt zullen we het programma op de website zetten en/of rondmailen.

Een vooruitblik: Fotobespreken door duo’s.
Iedere clubavond (mits er een avondvullend programma is) gaan we een vast half uur inruimen voor het bespreken van foto’s.
Zij hebben tijd nodig om de beelden te kunnen bekijken vóór de clubavond dus we zullen nog laten weten wanneer en waar je de foto’s die je besproken wilt zien moet inleveren.

Er komen mooie techniekavonden aan, een beroemd fotograaf als spreker en nog veel meer!

Heb je zelf een idee wat je gedurende een (deel van een) avond zou willen laten zien of laten doen, meld je dan bij 1 van ons. Er is vooral behoefte aan praktische en creatieve uitwisselingen.

Namens de programmacommisie,
Carien, Peter, Marjon, Helen, Judith en Hester

EROPUIT IN 2023

Tot en met 9 november: Foam (Amsterdam)
Ara Güler: A Play of Light and Shadow

Door middel van vier thema’s, The IconicThe HistoricThe Ambassador en The Personal, wordt de bezoeker door Gülers fotografische praktijk geleid, van zijn iconische werk als fotojournalist tot zijn opmerkelijke experimentele werk. Güler’s diepe liefde voor Istanbul en Turkije blijkt duidelijk uit zijn indrukwekkende zwart-witfoto’s.

Tot en met 3 september: Noordbrabants Museum Den Bosch
A Personal View on High Fashion & Street Style

Gelikte modefoto’s in glossy tijdschriften, daar had Coco Chanel wel een mening over. ‘Mode die de straat niet haalt, is geen mode’ vond de beroemde ontwerpster. Deze fototentoonstelling laat zien hoe haute couture en straatfotografie een interessant één-tweetje vormen. De geëxposeerde foto’s komen uit de verzameling van de Zwitserse Nicola Erni die één van de grootste privécollecties met modefotografie ter wereld bezit.

Naar de website

Tot en met 22 oktober: Huis Marseille (Amsterdam)
Take This with You / Pran sa avèk ou

Take This with You / Pran sa avèk ou isde eerste Europese tentoonstelling van de in Haïti geboren kunstenaar Widline Cadet. Zij gebruikt haar fotografische praktijk om te reflecteren op haar migratieachtergrond en in te gaan op thema’s als verwantschap, intergenerationeel erfgoed en de kwetsbaarheid van het geheugen. Schijnbare tegenpolen als aan- en afwezigheid, feit en fictie of verleden en toekomst komen terug in allerlei schakeringen en nuances.

Tot en met 30 november:
Nationaal Monument Kamp Vugt
Foto-expositie ‘Oekraïne: het pad naar vrijheid’

In ‘Oekraïne: het pad naar vrijheid’ wordt de Oekraïense strijd tegen de Russische overheersing in beeld gebracht aan de hand van het werk van elf Oekraïense fotografen en één filmmaker. Een strijd die niet pas bij de Russische inval in 2022 begon, maar in feite al decennia voortduurt.